Az örök kérdés: segíti-e a fogyást, ha sok vizet iszunk?

A víz kulcsfontosságú az egészségünk szempontjából, ami nem is meglepő, ha arra gondolunk, hogy az emberi test 70 százaléka víz. A víz fogyasztása számos előnnyel jár mind a test, mind a mentális egészség szempontjából. De vajon segíthet a testsúlycsökkentésben is?

A tüdő 83, a bőr 64, de még a csontok 31 százaléka is víz. Folyadék veszi körbe az ízületeket, védi a belső szerveket és szabályozza a testhőmérsékletet is – emlékeztet erre a fontos tényre a Discover című lap. A víz valóban éltető elemünk, így arra a kérdésre, hogy segíthet-e a fogyásban, a válasz: igen! A tudományos eredmények azt mutatják, hogy a megfelelő hidratáltság bizony segíthet a súlyvesztésben.

A víz valóban éltető elemünkForrás: 123rf.com

Több oka is van

Ha a kalóriamentes vizet isszuk, akkor kevesebb kalóriában bővelkedő folyadékot viszünk be a szervezetünkbe, ilyenek a cukros üdítők, gyümölcslevek. Ugyanakkor, ha megiszunk egy pohár vizet, amikor azt érezzük, hogy éhesek vagyunk, akkor az étvágyunk csökken, így megint csak kevesebb kalóriát fogunk bevinni. Tamara Willner, a Second Nature táplálkozási szakértője szerint, ha édesített folyadékok helyett vizet iszunk, akkor a cukor iránti vágyunk is csökken, ami indirekt módon azt eredményezi, hogy csökken az étvágyunk és a súlyunk is.

Csökkenti a kalóriákat

Egy 2016-os tanulmány megállapította, hogy apró otthoni fogyókúrás változtatások is jelentős előnyökhöz vezethetnek. Az amerikai felnőttek körében azt vizsgálták, hogy akik naponta legalább egy cukorral édesített italt ittak, majd azt vízre cserélték, azoknak 17 százalékról 11 százalékra csökkent az italokból származó kalóriabevitelük.

A megfelelő mennyiségű vízfogyasztás azért is fontos, mert már az enyhe dehidratáltságnak is káros hatásai vannak.Amikor csak 1 százalékkal alacsonyabb a szervezetünk folyadékszintje az optimálisnál, akkor már jelentkezik a fáradság, a rosszkedv, nincs motivációnk és nincs kedvünk semmilyen testmozgáshoz sem.

Egy másik tanulmány összefüggést talált a vízbevitel és a kalóriaégetés hatásfoka között is. A vizsgálatok során arra jutottak, hogy a hidratáltabb szervezetben jobban működik a zsírok lebontása. Bár a kutatók még nem tudják, hogy ez minek köszönhető, és a kutatások többségét nem embereken, hanem patkányokon végezték, ezért ez további kísérleteket igényel.

Már az enyhe dehidratáltságnak is káros hatásai vannakForrás: 123rf.com

Senki ne gondolja, hogy a vízivástól 20-30 kilót fog leadni, de a megfelelő mennyiségű vízfogyasztás nagyon is fontos része az egészséges fogyókúrának. Ha másért nem, akkor azért, hogy hosszú távon egészséges maradjon a szervezetünk.

Akkor most mennyit igyunk?

A ma elfogadott egészséges vízfogyasztás minimuma nőknél napi 1,5–2 liter, férfiaknál 2–2,5.liter, míg a gyermekek számára 1,3–1,6 liter. Sokan ezt a mennyiséget sem isszák meg, pedig ez csak egy minimum mennyiség, ami nem kalkulál a megemelkedett igénnyel, mint amit az edzés, vagy a nagyobb izomtömeg is jelent. Az Amerikai Sportorvosi Főiskola ajánlása szerint fél liter vizet javasolt fogyasztani edzés előtt, majd 15 percenként két-két decit, végül bő fél litert edzés után. Ezt azt jelenti, hogy aki rendszeresen edz, annak napi legalább 4–4,5 liter vizet kell fogyasztania.