A növényi étrend csökkenti a menopauza hőhullámait

Egy frissen közzétett washingtoni kutatás szerint a szójában gazdag növényi étrend 84 százalékkal mérsékelheti a menopauza kínzó tüneteit. Az Eurekalert által közzétett kutatás 12 hete alatt, a közepestől az erősig terjedő súlyosságú menopauza hőhullámok átlagosan napi ötről napi egynél kevesebbre csökkentek.

"A vazomotoros tünetek enyhítése nőknél" vizsgálatban (WAVS) résztvevők majdnem 60 százaléka teljesen megszabadult a közepes és erős menopauza hőhullámoktól az étkezési szokások megreformálásával. Az eredmények azt mutatják, az étrendi változások sokkal hatékonyabban befolyásolhatják a hőhullámokat, mint azt a tudósok korábban vélték. A kutatás elnevezésében szereplő "vazomotoros" kifejezés az éjszakai izzadásra és a hőhullámokra vonatkozik.

A növényi étrend segített

A kutatásban a tudósok egyáltalán nem használtak hormontartalmú gyógyszereket. Helyette alacsony zsírtartalmú, növényi alapú étrendet teszteltek, melynek részeként naponta fél csésze szójababot is kevertek a salátába vagy a levesbe.

Forradalmi változást jelent ez a 45 éven felüli nőknek, többségük így gyógyszerek nélkül megszabadulhat a menopauza leggyötrőbb tünetétől

– magyarázta az Eurekalertnek a kutatás vezetője, Neal Barnard, a Washingtoni Egyetem orvosi karának professzora.

Naponta fél csésze szójabab jelentősen csökkenti a menopauza hőhullámok számát és erősségétForrás: 123rf.com

Káros volt a korábbi gyógymód

A menopauza során a nők akár 80 százaléka is szenvedhet hőhullámoktól. Ezek éjszakánként alvászavart idéznek elő, emiatt fizikai és pszichikai fáradtságot, levertséget, gyengeséget, ingerlékenységet, vagy akár depressziót is elszenvedhetnek. Kezelésükre egykor rutinszerűen alkalmazták a szintetikus hormon alapú készítményeket, amelyek megzavarják a szervezet természetes ösztrogén – progeszteron egyensúlyát. Azonban a korábbi kutatások kimutatták, hogy a gyógyszeres kezelés emeli a mellrák és más betegségek kockázatát. Az új kutatás alapján a szójából kivont izoflavonoidok ugyanilyen hatékonyak, ráadásul egészségesek.

Győzött a szójabab

A kutatók olyan önkénteseket kértek fel, akik a posztmenopauza szakaszában voltak és naponta két vagy több hőhullámot éltek át. Véletlenszerűen osztották őket két csoportba. Az egyikben alacsony zsírtartalmú vegán étrendet és napi fél csésze főtt szójababot kaptak a résztvevők, a másikban változatlan étrend mellett semmilyen gyógymódban nem részesültek a tagok. A hőhullámok gyakoriságát és súlyosságát telefonos alkalmazással követték, az egyéb tényezőket speciális kérdőívvel vizsgálták. A testsúlyt naponta mérték. Hetente egyszer, online találkoztak a kutatás vezetői és a páciensek. 

A vizsgálatban részt vevő nők összes hőhulláma 79 százalékkal csökkent, a közepes és súlyos hőhullámok száma 84 százalékkal mérséklődött. Végül a kezelt csoport 59 százaléka számolt be arról, hogy teljesen megszabadult a közepes vagy erős hőhullámoktól. A kontrollcsoport tagjainál nem változott a hőhullámok száma és intenzitása.

A kutatás során előírt növényi étrenden élők közül sokan arról is beszámoltak, hogy javult a szexuális életük, a hangulatuk és energikusabbak lettek.