Milyen típusú derékfájás mire utalhat?

Elég hozzá egy hirtelen rossz mozdulat, hogy a mély hátizmok begörcsöljenek. A közbeszéd ezt boszorkánylövésnek hívja. Okozhat tartós derékfájdalmat a helytelen testtartás, a túlterhelés és a mozgásszegény életmód is.

Ha egy nyári kerti partin nagyobb társaság összegyűlik, biztos, hogy valaki szenvedő arccal mentegetőzik, hogy miért nem ül le a többiek közé, az őt sanyargató derékfájdalmára hivatkozva. Dr. Bors Katalin reumatológus és rehabilitációs szakorvos lapunknak tett nyilatkozata alapján kukkantsunk be a témába, kiemelve néhány gyakori kórokot, illetve fontos szempontot a számtalan gyulladásos és kopásos gerincmegbetegedés közül.

„Jaj, a hátam, jaj a hátam odavan!"

Egyáltalán nem mindegy, hogy ritkán vagy rendszeresen fáj a derekad. Ha csak egyszer-egyszer fáj, akkor feltehetően nincs nagy gond, ilyenkor orvoshoz sem kell fordulnod. Maga a derékfájás egyébként egyáltalán nem ritka, élete során majd mindenki legalább egyszer bajlódik vele.

Ha ez a nyavalya ritkán jön elő, az tipikusan az a kellemetlenség, amelyen ha túljutsz, gyorsan el is felejted, és nem gondolsz rá a mindennapokban. Ha viszont rendszeresen visszatérő a deréktáji fájdalmad, akkor vedd komolyan!

Leginkább akkor, ha mindig ugyanúgy – ugyanazon a területen és intenzitással – sajog, mert ilyenkor a fájdalomnak konkrét oka lehet. Ez esetben viszont mielőbb fordulj orvoshoz!

Fáj a derekad? Döntő lehet, hogy milyen gyakran érzed ezt.Forrás: 123rf.com

Mi okozhatja?

Ha sejted, mitől lehetett a derékfájásod, akkor talán megszüntetni is könnyebb lesz. Visszamenőleg sokkal nehezebb rájönni, vajon mi okozhatta a panaszt.

Melyek lehetnek a legfőbb okok?

1. Az elhízás

A testsúlyfelesleg miatt növekszik a gerincre terhelődő súly mértéke. Célszerű tehát ledobnod a plusz kilóidból. Ez nem is olyan egyszerű, mert a háttérben állhat akár valamilyen anyagcsere-betegség, rossz szociális helyzet vagy szokások miatti helytelen táplálkozás, az aktivitást jelentősen rontó nagyízületi kopásos betegségek, pszichés és lelki tényezők stb.

2. A csontritkulás

Az életkor előrehaladtával csökken a csont sűrűsége, romlik a minősége és megváltozik a szerkezete is. A gerinc normális görbületei a meggyengült csontozat miatt megváltoznak. Fokozódik a háti-, és elsimul az ágyéki görbület, még a testmagasságunkból is veszítünk. Érdemes az izmok erejét növelve és megerősítve levenni a terhet a meggyengült csigolyákról. A gyógyszeres-, és segédeszköz-ellátás szakembert igényel, akárcsak az állapotnak megfelelő gyógytorna betanítása, a napi legalább fél óra séta azonban csak rajtunk múlik.

3. A csigolyaelváltozás

A gerincoszlop csigolyákból áll. Nem minden betegségnél törvényszerű, hogy az egész gerincoszlopban vagy egy szakaszában vagy több csigolyában következzen be elváltozás. Akár egyetlen csigolya deformitása is megváltoztathatja az egész gerincoszlop teherbírását, helyzetétől függően. Példaként szolgál az előzőekben említett csontritkulás, melyben ugyan az egész szervezet csontrendszere érintett, mégis a leggyakrabban a háti 7-es, 9-es, és ágyéki 1-es csigolya zökken össze. A csigolyacsúszás sem ritka betegség, amikor két szomszédos csigolya egymáshoz viszonyítva vízszintes irányban elmozdul, ez is döntően érintheti a gerincoszlop egészének stabilitását. Leggyakrabban az ágyéki gerinc alsó szakaszán fordul elő. Mai tudásunk szerint végső soron fejlődési variáció alapozza meg, de sokszor, pl. a súlyemelőknél, az extrém teher emelése közben aktiválódik. Daganatos megbetegedéseknél is gyakran előfordul, hogy a csontáttét csak egy csigolyát érint, ilyenkor gerincsebészeti műtétek is szóba jönnek.

4. A gerincsérv

A gerincoszlop kopásos megbetegedései közül az egyik leggyakrabban előforduló kórállapot a porckorongsérv. Gerincoszlopunk hihetetlen mozgékonyságát döntően segítik elő a csigolyák között elhelyezkedő porckorongok. Ez egy kettős gyűrűként képzelhető el, melynek belső „magja" puha, a külső gyűrű pedig jóval merevebb. Életmódtól, foglalkozástól, egy szóval terheléstől függően leggyakrabban a nyaki és az ágyéki csigolyaszakaszon – végsősoron bárhol – a külső merevebb rész integritása sérül és a belső puha anyag kiboltosul, akár megnyomva a mellettük elhelyezkedő ideggyököt, vagy a gerincvelőt is. A betegség súlyossága széles skálán mozog, az előboltosulástól ennek a kis sérvesedésnek a kizáródásáig, átmeneti, az adott szakaszt érintő fájdalomtól a súlyos műtétet igénylő organikus idegrendszeri tünetekig.
A skála bármely fokozatán is helyezkedik el az adott betegség, minden esetben az ezzel az állapottal élő embereket el kell, hogy kísérje életük végéig a helyesen megválasztott és időnként felülvizsgált gyógytorna.

Tartós derékfájás esetén keress fel egy gerinc specialistát!Forrás: 123rf.com

5. A gerinc melletti izmok gyengesége, meghúzódása

Ha minden izmunk eltűnne a gerincoszlop mellől, az egy két kilós súly terhelését sem bírná el. Amennyiben a csigolyákat összekötő kisizmok edzetlensége miatt ezek az izmok gyengék, esetleg fizikai sérülés éri őket, akkor gyengül a gerinc stabilitása is. Az instabil mozgás mellett pedig fokozottan kopnak a csontok a csigolyáknál. A gyengébb izmok túlzott erőltetése feszülést válthat ki a lágyrészekben. Ezt a feszülést feloldhatod, de az erősítésre is szánj időt, mert az hozzájárulhat a panaszok csökkenéséhez vagy adott esetben akár megszűnéséhez is.

6. A sok stressz miatt is lehet derékfájdalmad

Ha állandó stresszel élünk, akkor nem csak a lelkünk, hanem a testünk is ugrásra kész, feszes állapotba kerül. Ez a mozgásszervrendszerre is igaz, a feszes, görcsös izmok plusz fájdalmakat okozhatnak az esetlegesen már meglévő betegségnél, késleltethetik a gyógyulást és tapintható izom-ideg csomókat okozhatnak a nyaknál vagy a gerincoszlop mellett, feladatot adva a gyógytornászoknak illetve a gyógymasszőröknek. A nyugodt, kiegyensúlyozott életmód test és lélek harmóniája bármilyen betegségben csak pozitív hatású lehet.

7. Terhelő munka és versenysport

Ami jó kicsiben, az nem biztos, hogy jó nagyban. Tested kizsigerelése – akár munka vagy versenysport – miatt biztosan visszaüt. Ma már munkavédelmi előírások korlátozzák az ülőmunka egyhuzamban eltöltött időtartamát, vagy a gépszalagok mellett, illetve a mezőgazdaságban robotolók munkafeltételeit és ruházatát, beleértve a megfelelő lábbelit is.

A sport esetében is igaz: érték a mérték.Forrás: 123rf.com

Gondolnád, hogy a szupermenként körülrajongott élsportolók napi terhelése is messze túl lehet az optimális határon?! Az orvostudománynak egy egész ágazata, a sportorvoslás vigyáz arra, hogy számukra ideális feltételeket biztosítson. Közismert minden idők leghíresebb futójának szomorú története, akinek úgy elkoptak lábának nagyízületei, hogy végül kerekesszékbe kényszerült.

A hétköznapi ember számára pedig a tünetek súlyosságától, gyakoriságától, minőségétől függően elérhetőek a szakma specialistái, úgy mint a reumatológus-, az ortopéd-, a rehabilitációs szakorvos. Egyszerűbb esetben a háziorvos is gyógyírt nyújthat bajodra.

Kicsiben és nagyban, versenysportban vagy civil életben érték a mérték, a fokozatosság és a józan ész.