Három egészségügyi probléma, amit a Covid idézett elő

Mintha a koronavírus-járvány önmagában nem lenne elég nagy probléma, a chicagói egyetem kutatói most három olyan egészségügyi problémára is felhívták a figyelmet, amit a Covid-nak „köszönhetünk".

A stressz, az elszigeteltség és a rutinunk megzavarása a koronavírus-járvány idején sok embert megterhelt, ami olyan, közvetve a covidhoz köthető egészségügyi problémákhoz vezethetett, mint a súlygyarapodás vagy a hátfájás.

A nők átlagosan négy, a férfiak három kilogramm karanténtúlsúlyt szedtek magukra 2019 ótaForrás: 123rf.com

 A chicagói Rush Egyetem egészségügyi központjának három szakorvosa foglalta össze a változásokat, amit a világjárvány következtében tapasztalt a pácienseken.

1. Elhízás

Naomi Parrella háziorvos és obezitológus szakember már a járvány előtt észrevette, hogy növekszik azoknak a betegeknek a száma, akik a testsúllyal kapcsolatos egészségügyi problémákhoz keresnek segítséget. Az okok közé tartozik a közösségi média és az életminőséggel kapcsolatos aggodalom is. A világjárvány nagymértékben megváltoztatta a legtöbb ember munkáját, testmozgását és étkezési szokásait.

Néhány páciensem azt mondta, hogy a járvány segített nekik elköteleződni, és segített felkészülni a sikerre, mivel több idejük maradt az alvásra és a testmozgásra. Más betegek viszont azt mondják, hogy az otthoni munkavégzés szabotálta korábbi erőfeszítéseiket, mivel könnyebben hozzájutnak az ételhez, és ez egyfajta kényelemet jelentett – mondta Parrella.

Bármikor lehet tenni az elhízás ellenForrás: 123rf.com

A járvány miatt sok ember az alaporvosi ellátást sem vette, vagy nem vehette igénybe. Amíg a laboreredményeket nem látja az orvos, addig nem tud érdemben segíteni. Ezek hiánya pedig rosszabbodó egészségügyi állapotokhoz vezethet. Parella szerint az embereknek tudatosan kell figyelni a testükre, különben elveszítik a legfontosabb kincsüket: az egészségüket. Az obezitológus szerint még most sem késő változtatni, el kell indulni a jobb irányba, és aki elakad, ne féljen segítséget kérni az orvosától.

2. Szívbetegségek

Daniel Luger kardiológus is azt vette észre, hogy egyre több páciense ül túl sokat, elmarad a mozgás, ami magával vonja a súlygyarapodást. Az oltások után ez a helyzet változhat, visszatérhetünk a „normális állapotba", de a járvány idején kialakult szokásokat nehéz megszüntetni. Az orvos szerint még a pszichológiai problémák, mint a depresszió és a szorongás – melyek a járvány idején kezdődtek – szintén folytatódhatnak, melyek további veszélyeket vonnak maguk után. A stressz szintén jelentős kardiovaszkuláris kockázati tényező.

A stressz közvetlen fiziológiai következményekkel jár a szív- és érrendszerre. Különösen, ha a járvány korlátozza a társadalmi interakcióinkat, a stressz tovább fokozódhat, ami az ülő életmóddal és az egészségtelen táplálkozással együtt növelheti a szív- és érrendszeri betegségek kockázatát– mondta Luger.

A kardiológus szakember arra biztat mindenkit, hogy ha eddig mozgásszegény mindennapokat élt, akkor most itt a remek alkalom a testmozgásra.

3. Hát- és nyakfájdalom

A hát- és nyakfájdalom is növekszik, miután sokan átálltak az otthoni munkavégzésre, melynek sokszor nem ideálisak a körülményei. Hong Wu, fizikális és rehabilitációs szakorvos elmondta, hogy még soha nem látott ennyi fiatal beteget, akik a hát- és nyakfájdalom miatt keresték fel.

Végezzünk rendszeresen nyújtógyakorlatokat, ehhez semmilyen eszközre nincs szükségForrás: 123rf.com

Amikor a betegekkel a hát- és nyakfájdalmakról beszélgetek, azt javaslom, hogy javítsák munkaterületük ergonómiáját, ha otthon dolgoznak. Tippeket adok nekik a testtartásról, és megtanítom őket arra, hogyan kell helyesen ülni és úgy helyezkedni, hogy megtámasszák a nyakukat, és testüket ideális helyzetben tartsák– mondja Wu.

Hatással lehetnek a vakcinák a menstruációs ciklusra
A koronavírus elleni vakcinákkal kapcsolatos klinikai vizsgálatoknak tartalmazniuk kell a nők menstruációs ciklusaira gyakorolt esetleges hatásokat, már csak azért is, mert nagyon sok nő aggódik az esetleges problémák miatt. Elolvasom!

A rehabilitációs szakorvos legfontosabb tanácsait mindenkinek érdemes megfogadni:

  • Végezzünk rendszeresen nyújtógyakorlatokat, ehhez semmilyen eszközre nincs szükség. Mindennap érdemes nyújtani a gerincet.
  • Erősítsük meg a törzsizmokat, mert az erős hasi, kismedence és hátizmok biztosítása segíthet megelőzni a hátfájást és egyéb problémákat.
  • Figyeljünk a helyes testtartásra ülés közben is. Mindig támassza meg valami a hátunkat.
  • A térd és a csípő mindig azonos magasságba legyen.
  • Amikor számítógépet használunk a csuklónak legyen egy megfelelő támaszték, hogy ne kelljen folyamatosan feszíteni.
  • Győződjünk meg róla, hogy a számítógép kijelzője szemmagaságban van, hogy ne kelljen se lefelé, se felfelé nézni.