Leszokni a dohányzásról? Hogyan?

A dohányzásról leszokni piszkosul nehéz. A Korányi Intézet szakemberei a leszokás fázisairól állítottak össze 5 pontos listát. Ha dohányzol, érdemes elgondolkodni rajta, te hol tartasz, és véhetően milyen utat kell bejárnod egészséged érdekében.

A dohányzásról való leszokásban az első lépések megtétele a legnehezebb. Fejben el kell határozni, hogy mindenképp leteszem a cigarettát. Ezt az elhatározást nagyon kevesen valósítják meg elsőre, általában több sikertelen próbálkozás előzi meg a győzelmet. Minél többször szánjuk rá magunkat, annál több tapasztalatot gyűjtünk, s így sikeresebbé tehetjük elhatározásunkat.A tudatosabb és eredményesebb leszokás segítése érdekében a Korányi Intézet szakemberei összeszedték, hogy a leszokás során milyen fázisokon mennek keresztül a dohányosok. Öt fázist különböztetnek meg.

Leszokni a dohányzásról: mikor az elhatározás már megvanForrás: 123rf.com

1. Tagadás szakasza

Ők még nem gondolják igazán komolyan a dohányzásról való leszokást, bár lehet, hogy már próbálkoztak. Túl erősnek érzik függőségüket, s nem tudják elképzelni, hogy le tudják tenni a cigarettát. Másokkal való beszélgetéseik során megvédik káros szokásukat, de egyre többször foglalkoznak a tényleges leszokás gondolatával.

2. Elgondolkodás szakasza

Vagy másképp: a leszokás lehetőségének komoly mérlegelése.
Aki ide jutott, az már igazán problémának érzi a dohányzást. Fontolgatja a leszokás lehetőségét, s ezt a közeljövőre tervezi. Nyitott a leszokással kapcsolatos információk befogadására.

3. Felkészülés szakasza

Az itt tartó dohányosok már eldöntötték, hogy leszoknak, s apró lépésekkel elindulnak az úton.
Sokszor elkezdenek kevesebb cigarettát szívni, s kijelentik, hogy változtatni szeretnének. Gyakran kitűzik a leszokás időpontját is.

4. Leszokás szakasza

Az ebben a szakaszban járó emberek aktívan próbálnak leszokni a dohányzásról.
Ez a szakasz körülbelül 6 hónapig tart, s ekkor van szükség a legtöbb segítségre és bíztatásra. A siker érdekében a család és a barátok bevonása és támogatása rendkívül fontos.

5. Fenntartó szakasz

Vagyis a füstmentesség megőrzésének végső csatája. Ebben a szakaszban az érintettek már megtanulták előre látni és kezelni a kísértéseket.

Mindezeket a stációkat ismerve természetes, hogy előfordul a sikertelen próbálkozás.
A leszokott dohányosok közel fele egy éven belül visszatér a dohányzáshoz. Ilyenkor a legfontosabb, hogy nem szabad feladni.

Újra és újra meg kell próbálni, egészen addig, míg végül sikerül.  

Segítséget az Országos Korányi Pulmonológiai Intézet Dohányzás Leszokást Támogató Központ szívesen ad bármikor, bárkinek, ezen az ingyenesen hívható számon: 06-80-44-20-44.


Bár a leszokni vágyóknak csak 18 százaléka mondja, hogy külső segítséget is igénybe venne a leszokáshoz, a statisztikák szerint a támogatott próbálkozás kétszer olyan eredményes lehet, mint a puszta önerő. Kinek így, kinek úgy elérhető a fütmentes élet.

Mit okoz egy szál cigaretta?
Egy szál cigaretta iakár 11 perccel is megrövidítheti az életet. A jó hír, hogy sosem felesleges leszokni, a pozitív hatások hamar jelentkeznek. Elolvasom