Visszeresség: mi az, ami segít, és mivel ronthatunk vénáink helyzetén

A visszérbetegség (varicositas), vagyis elsősorban az alsó végtagokon kialakuló felületes vénatágulat és vénás elégtelenség számtalan embert érint világszerte. Egyes becslések szerint a magyar lakosság 20 százaléka szenvedhet vénás megbetegedésektől, ezért korunk egyik népbetegségének tekinthető. A visszerek kialakulásában az örökletes tényezők mellett életmódbeli tényezők is szerepet játszanak, tehát a mi kezünkben is van, hogyan alakul vénáink egészsége.

Összeállításunkban konkrét tanácsokat adunk, mely szokásokat kerüljük vénáink egészsége érdekében.

Ne üljünk vagy álljunk hosszú ideig!

A hosszan tartó mozdulatlanság rossz hatással van a lábak vénás keringésére, ugyanis ahhoz, hogy a vénákon keresztül felfelé – tehát a gravitációval ellentétesen – megfelelően tudjon áramlani a vér, arra van szükség, hogy mozogjunk. Az artériákkal ellentétben a vénák fala nem képes az összehúzódásra, hanem az aktív izommunka, tehát a mozgás az, ami segíti a vénás áramlást. Ennek hiányában a vér pangani kezd az alsó végtag vénáiban, melynek következtében az artériáknál sokkal gyengébb falú vénák kitágulnak, és a bőrön keresztül („visszerek" formájában) láthatóvá, tapinthatóvá válnak.

A hosszan tartó ülő pangást okoz az alsó végtag vénáibanForrás: 123rf.com

Kerüljük a dohányzást!

A dohányzás számtalan szempontból káros a szervezetünkre, többek között a vénáink egészségére is. A dohányfüstben lévő kémiai anyagok sűrűbbé tehetik a vérünket és csökkentik annak oxigéntartalmát, melynek következtében a véráramlás lassul, így növekszik a vénás trombózis kialakulásának kockázata.

Ne gondoljuk, hogy vénás problémáink maguktól megszűnnek!

Az alsó végtag vénás problémái, köztük a visszeresség maguktól nem szűnnek meg – ha azt érzékeljük, hogy valami nem stimmel a vénáinkkal, azonnal forduljunk orvoshoz! A vénák kezeletlen betegségei mélyvénás trombózis kialakulásához vezethetnek, melynek az egyik igen súlyos szövődménye az akár életet veszélyeztető tüdőembólia is lehet. Éppen ezért, ha azt érezzük, valami gond van a vénáinkkal, nem érdemes várni a kivizsgálással!

Mit tehetünk vénáink egészségének megőrzése érdekében?

1. Mozogjunk, sétáljunk rendszeresen!

Ha ülő vagy álló munkát is végzünk, legalább 90 percenként álljunk fel, és sétáljunk egy keveset. Ez nagyon fontos, mert az egész napos mozdulatlanság káros hatásait még az intenzív edzéssel sem tudjuk ellensúlyozni! Naponta legalább 30 perc séta már elegendő a vénáink egészségének megőrzéséhez.

Az irodai munka közben 90 percenként álljunk fel és mozogjunk egyetForrás: 123rf.com

2. Fontos az egészséges étkezés!

Fogyasszunk rostokban gazdag ételeket, mert ezek nem csak az emésztésünkre vannak jótékony hatással, de csökkentik a vénáinkra káros zsírok felszívódását is. Fogyasszunk sok C-vitaminban gazdag ételt, mert a C-vitamin elősegíti szervezetünkben a kollagén és elasztin termelődését, melyek segítenek a vénafalak rugalmasságának megőrzésében. A fokozott sóbevitel szintén ártalmas lehet a vénák működésére, ezért – amennyire csak lehet – csökkentsük a sóbevitelt!

3. Igyunk sok folyadékot!

A megfelelő hidratáció alapvető feltétele az egészséges vérkeringés fenntartásának, és fontos szerepet játszik a vénás trombózis kialakulásának megelőzésében.

Ha bármilyen panaszt észlelünk vénáinkkal kapcsolatban, azonnal forduljunk orvoshoz! Az időben kezelt vénás problémák esetén elkerülhetők a vénák súlyosabb betegségei és azok szövődményei, ezért ne habozz a kivizsgáltatással!