Szereted a lencsét? 5 ok, amiért érdemes rászoknod

A lencse a világ egyik legrégebbi egészséges táplálékaként, emellett a legemészthetőbb hüvelyesként ismert. A görögök a lencsét a szegény emberek táplálékának tartották, míg az egyiptomiak gyakran királyi ételként tekintettek rá. Mind a kettő igaz lehet, mert gazdaságossága mellett számos jótékony hatása is van.

A lencse termesztésének első bizonyítható leleteit az időszámítás előtti 6800-ból már fellelték Izrael északi részéről. Az ókori egyiptomiak már 5000 évvel ezelőtt előszeretettel fogyasztották. A lencse a 16. század elején érkezett meg Amerikába. A második világháború alatt az emberek olcsó, magas fehérjetartalmú húspótlóként tekintettek rá – írja a webMD.

A lencse számos jótékony hatással rendelkezikForrás: 123rf.com

A lencse hivatalosan is a legmenőbb hüvelyes, mivel az Egyesült Nemzetek Szervezetének Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezete 2016-ban az év ételének választotta ezt a sok színben – fekete, barna, sárga, piros, zöld – pompázó zöldséget.

1. Tele van polifenolokkal

A lencse polifenolokban gazdag. A polifenolok az antioxidánsok csoportjába tartozó igen változatos szerkezetű és eltérő élettani hatással bíró vegyületek. A lencsében található polifenolok antioxidáns, antibakteriális, gombaellenes, vírusellenes, szívvédő, gyulladáscsökkentő, cukorbetegség elleni, rákellenes és elhízás elleni hatásukról ismertek. Tanulmányok kimutatták azt is, hogy azoknak, akik sok lencsét esznek, alacsonyabb a koleszterinszintje és csökkenhet körükben a mellrák kockázata"

– idézte Whitney English dietetikust a wellandgood.com. Egy állatkísérlet korábban valóban megállapította, hogy a lencse fogyasztása segít csökkenteni a vércukorszintet.

2. Védheti a szívet és az érrendszert

A lencse fogyasztása alacsonyabb szívbetegség kockázatot eredményezhet, mivel számos rizikófaktorra pozitív hatással van – erről a healthline.com számolt be. Napi egyharmad csésze (60 gramm) lencse elfogyasztása növeli a „jó" HDL-koleszterin szintjét, és jelentősen csökkenti a „rossz" LDL-koleszterin szintjét. De segíthet csökkenteni a vérnyomást is. Mivel a lencse kiváló folsavforrás, az orvosok úgy gondolják, hogy segíthet megakadályozni a felesleges homocisztein felhalmozódását a szervezetben, amely egyébként a vérrögök kialakulásához vezethet.

A lencse rostban és fehérjében is gazdagForrás: 123rf.com

3. Magas a fehérjetartalma és jó vasforrás

Egy csésze lencse legalább 18 gramm fehérjét tartalmaz. Összehasonlításként: egy egész konzerv csicseriborsót meg kellene enni ahhoz, hogy ennyi tápanyaghoz jusson a szervezet. Ez jó hír, nem csak azoknak, akik izmot szeretnének építeni magukra, hanem a vegánoknak is. Ráadául egy csésze lencse 6,5 milligramm vasat is rejt magában, ami körülbelül napi szükségletünk harmada.

4. Tele vannak rostokkal

Egy csésze lencse legalább 10 gramm rostot tartalmaz, ami valójában kétszer annyi, mint amennyit egy csésze nyers kelkáposzta nyújthat. Egy adag a napi rostszükségletünk 20 százalékát is fedezi. A rosthiányos táplálkozás számos betegség kialakulásához vezethet, elsősorban az emésztőrendszert érinti, és főként székrekedést okoz, így érdemes figyelni a megfelelő rostbevitelre, akár lencse formájában is.

Kvíz: Ismered-e a lencse jótékony hatásait?
A lencse rendkívül egészséges, tele van vitaminokkal, ásványi anyagokkal és nagyon magas a fehérjetartalma is. Kitöltöm a kvízt!

5. Jót tesz a csontoknak

Ha a csontok egészségéről van szó, hajlamosak vagyunk csak a tejtermékekre koncentrálni, pedig a lencse is remek választás, mivel csészénként 35 gramm kalciumot tartalmaz. Gazdag kalciumban és izoflavonokat is tartalmaz, amelyek elősegítik a csontépítés szempontjából fontos hormonok termelését.