Inni vagy nem inni a hőségriadóban. Mennyit igyunk 30 fok fölött?

Napi vízfogyasztásunk a rekkenő kánikulában különleges jelentőséggel bír. Életmentő lehet a nálunk lévő víz, külső és belső használatra egyaránt. Pár tenyérnyit a tarkóra, fejre löttyintve lehül a koponyacsont, felfrissül az agy. Az is fontos, hogy a szervezet vízháztartását egyensúlyban tartva elég folyadékot fogyasszunk. Eleget, de ne sokat, mert nem csak a folyadékhiány, a túlzott vízfogyasztás is veszélyes lehet.

Napi vízfogyasztásunkra nem csak a nagy melegben kell odafigyelnünk, hiszen a test minden sejtjének vízre van szüksége a működéshez. A megfelelő folyadékbevitel segít a hőháztartásunk szabályozásában. Az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA) szerint az egészségünk megőrzésében is nagy segítségünkre van. Az EFSA - mérsékelt aktivitás és mérsékelt külső hőmérséklet esetén –

nőknek 2 liter, férfiaknak 2,5 liter napi folyadék elfogyasztását ajánlja. Kánikulában ezt a mennyiséget növelni kell, különös tekintettel az ásványi anyagok pótlására. A gyerekek folyadékszükségletéről korábbi cikkünkben írtunk. 

A megfelelő mennyiségű vízivás életfontosságúForrás: 123rf.com

Túl kevés, túl sok

A dehidratáltság, azaz a szervezet kiszáradása folyadékhiány esetén lép fel, akkor, ha napi vízfogyasztásunk nagyban eltér az ajánlott mennyiségtől. Tünetei a szomjúság, a fejfájás, a koncentrációzavar és a bőrszárazság. Akár szédüléshez, ájuláshoz is vezethet, ha nem iszunk eleget vagy ha a hőség okozta verejtékezés következtében több folyadékot veszít a szervezetünk, mint amennyit beviszünk.

Érdemes arra is figyelni, hogy az ajánlott folyadékmennyiséget, még a lazítós nyaralás alatt se csak hűsítő fröccs, sör vagy kávé formájában vigyük be, a napi vízfogyasztás is meglegyen. Ezek ugyanis még inkább kivonják a testből a vizet. A belső hűsítők mellett a testet, fejet is védjük a felmelegedéstől sapkával, kalappal, kendővel. Óránként töltsünk 10-15 percet hűvös, árnyékos helyen.

Az alkohollal óvatosan a nagy melegbenForrás: 123rf.com

A napszúráshoz és a kiszáradáshoz hasonlóan kellemetlen mellékhatásokkal járhat ennek ellenkezője, a túlhidratáltság, a hyponatraemia is. Felismerését nehezíti, hogy az elsőként a dehidratáltsághoz hasonló tünetek jelentkeznek, úgy mint a fejfájás, a csökkent étvágy, a hányinger, a romló tudatállapot. Ez sokakat arra késztethet, hogy még többet igyanak. Ezzel pedig csak tovább romolhat a helyzet. 

A vizelet színe sokat elárul

Hogyan ellenőrizhetjük, hogy  ideális-e napi vízfogyasztásunk? Hidratáltságunk felméréséhez segítségünkre lehet a vizelet színének figyelemmel kísérése. Az ideális szín a halványsárgától a tea színűig terjed. Ha viszont túl sűrűn jön ránk az inger és a vizelet és színe tiszta, átlátszó, az arra utal, hogy rövid idő alatt túl sok vizet kortyoltunk fel. 

Egyszerű szabály mindkét esetre

A testünk beszél hozzánk, a szomjúsággal jelzi, ha folyadékpótlásra van szüksége.Nincs más dolgunk, mint időben észlelni ezt, és akkor bizony inni halogatás nélkül. Megfordítva is igaz ugyanez: általában csak akkor igyunk, ha tényleg szomjasak vagyunk. Így két legyet is ütünk egy csapásra és a túlhidratáltság veszélyétől is megóvjuk magunkat. A szabály - ezt azért hozzá kell tenni - intenzíven sportolók, várandósok és idős emberek esetében nem mindig érvényes.

Az idős emberek sokkal kevésbé érzik a szomjúságot, tehát ők semmiképp se csak akkor igyanak, amikor késztetést éreznek a poharazásra.