Hogyan fogyjunk a jóga segítségével?

Ki ne szeretne egyik napról a másikra megszabadulni túlsúlyától? Én biztos, de sajnos a sok év próbálkozása azt bizonyította, ez így nem megy. Már nem hiszek a csodaszerekben, amelyek egy hét alatt 6-7 kilós fogyást ígérnek, nem hiszek az önsanyargatásban sem. A gyors fogyási kísérletek mindig oda vezettek, hogy észre sem vettem, és már vissza is másztak rám a kínkeservesen leszenvedett kilók. Hiába, a jojót jobban szeretem fából készült zsinóros játék formájában, mint a fürdőszobai mérlegem kijelzőjén.

Az elkényelmesedett életmód miatt felszaladt extra béleléstől legjobb úgy megszabadulni, ha célként hetente 1-2 kg súlyvesztést állítunk be. Ez a dietetikusok ajánlása is, hisz átlagosan a testünk súlyának 1%-át lehet biztonságosan leadni hetente. Aki tehát 65 kg súlyú, még a 65 deka fogyásnak is szívből örülhet, ha hosszútávú céljai vannak.

A sikerhez a bevitt kalóriák mennyiségének csökkentése és a mozgás mindennapjainkba való beépítése együttesen segíthet hozzá. Azt mindenki tudja, hogy a mozgás milyen fontos, abban viszont már megoszlanak a személyi edzői vélemények, hogy a hatásos fogyókúra érdekében fussunk, konditeremben eddzünk, vagy rövid 15 perces magas intenzitású interval (HIIT) edzéseket végezzünk.

E cikk szerzője szerint az a mozgásfajta fogyaszt leginkább és hosszú távon, amit élvezettel végzünk. Sokakban felmerülhet a kérdés:

Mi a helyzet a jógával? 

A jóga mára nagyon népszerű mozgásforma lett. Sok ágát üzik világszerte, legyen az lassú meditatív, vagy sportos, dinamikus. Jellemzően nem azért lett trendi, mert fogyni lehet tőle.

A jógát sokkal inkább a harmonizáló, energizáló, relaxáló, stresszoldó hatásáért szeretjük. Az általa lehetővé tett lelki gyógyulásról és az önmagunkkal való mély szellemi kapcsolat megerősítéséről nem is beszélve.

A jóga életforma, egy szellemi út és mozgásforma is egybenForrás: 123rf.com

Jóga vagy jojó

Egy 2005-ben készült tanulmányban egészséges középkorú férfiakat és nőket vizsgáltak, és azt állapították meg, hogy a jóga gyakorlása, ha nem is vezet közvetlen fogyáshoz, de hozzájárul a súlygyarapodás kordában tartásához. 53–57 év közötti felnőtteket vizsgáltak 10 éves időszakot nézve, és azt állapították meg, hogy a négy vagy még több éven át kitartóan jógázók esetén a normál testsúllyal rendelkezők 1,3 kg-al kevesebbet szedtek fel, mint azok, akik nem. A jógamatracon végzett gyakorlatok a túlsúlyos résztvevőket már 8 kg extra súlygyarapodástól óvták meg.

Ez nem tűnik látványos eredménynek elsőre, bár ezt a középkorúak lehet, máshogy ítélik meg. Szörnyű a szembesülés azzal, hogy 40 éves kor felett már sokkal nehezebben mozdul a mérleg lefele, felfelé viszont annál könnyebben megy.

A fiatalabb korosztályoknak – ha ez a kutatási eredmény nem elég motiváló – szintén van jó hírünk; a jóga, még ha nem is vezet látványos és gyors súlyvesztéshez, eredményesen fejleszt egyéb tényezőket, amelyek közvetve járulnak hozzá a fogyás sikeréhez.

Jobban alszunk, nyugodtabbak vagyunk

A jógagyakorlás alaposan megnyújtja a merev test izmait, egészséges, mély légzésre tanít, javítja az alvást és csökkenti a stresszt. A jóga segít a feszült mindennapokkal való sikeresebb megküzdésben, lenyugtatja a felpörgött elmét és testet.

Ennek köszönhetően a túlevés és az impulzus evés esélye is csökkenhet, amelyekről tudjuk, hogy jó eséllyel plusz kilókhoz vezetnek. A hosszútávon végzett jógagyakorlás javítja az alvás minőségét, ami szintén súlybefolyásoló tényező lehet. Rendszeresen jógázó idősebb felnőtteket vizsgáltak, és arra a következtetésre jutottak, hogy jobb lett az alvásminőségük, kevesebb időre és altatóra volt szükség és kipihentebbnek, energikusabbnak érezték magukat reggel. 

A rossz alvás, későig éjszakázás megnöveli az étvágyat. Az állandósuló aggodalom és stressz pedig növeli a kortizolt, a stresszhormont, ami cukor utáni sóvárgáshoz vezethet.

 

A jógagyakorlás inkább közvetve segíti a tartós fogyástForrás: 123rf.com

Visszatérve a fogyásra – igen, a jóga segítségünkre lehet ebben. Kiegyensúlyozottabbak, magabiztosabbak leszünk, jobban tudunk fókuszálni, kitartóbban küzdeni céljaink elérésért. Az intenzívebb, sportosabb fajtái még többet is nyújthatnak. Eredmény eléréséhez érdemes hetente legalább háromszor-négyszer jógázni, és az is fontos, hogy kombináljuk más kardió jellegű mozgásformákkal, mint a futás, spinning, aerobic vagy TRX. 

Ne feledjük: az igazán sikeres ember az, aki élvezi, amit csinál, az igazán sikeres fogyókúrázó pedig az, aki lassan, de tartósan fogy le.